Preview

Pre-Extreme Automotive Anti-Lock Brake Systems

Abstract

Designing of systems ensuring active safety of automobiles with intellectual functions requires usage of new control principles for wheel and automobile operation. One of such principles is a preextreme control strategy. Its aim is to ensure wheel work in pre-extreme, stable area of «tire grip coefficient wheel slip coefficient» dependence. The simplest realization of pre-extreme control in automotive anti-lock brake systems consists in the threshold and gradient algorithms. A comparative analysis of these algorithms which has been made on simulation results of bus braking with various anti-lock brake systems has revealed their high efficiency.

About the Author

V. G. Ivanov
Belarusian National Technical University
Belarus


References

1. Бутылин В. Г., Иванов В. Г., Карпиевич Ю. Д. О доэкстремальных алгоритмах для интеллектуальных антиблокировочных систем автомобилей // Мехатроника, автоматизация и управление. 2002. № 6. -С. 30-35.

2. The theoretical concepts for pre-extreme ABS / V. Ivanov, M. Vysotsky, V. Boutylin, J. Lepeshko // SAE Technical paper series. 2002-01-2185. Warrendale: SAE, 2002. 8 p.

3. Лещинский А. И., Бутылин В. Г., Иванов В. Г. Доэкстремальный способ автоматического управления торможением транспортного средства // Известия НАН Беларуси. Сер. физ.-техн. наук. 2000. № 1. -С. 45-49.

4. Развитие теории и экспериментальных исследований систем безопасности мобильных машин на основе математического и физического моделирования: Отчет о НИР (заключит.) / Научный центр проблем механики машин НАН Беларуси; рук. М. С. Высоцкий; № ГР 19974606; Инв. №> 20. Мн., 2000. 110 с.

5. Фрумкин А. К., Попов А. И., Альшев И. И. Современные антиблокировочные и противобуксовочные системы грузовых автомобилей, автобусов и прицепов: Обзорная информация. М.: ЦНИИТЭИавтопром, 1990.-56 с.


Review

For citations:


Ivanov V.G. Pre-Extreme Automotive Anti-Lock Brake Systems. Science & Technique. 2004;(4):42-46. (In Russ.)

Views: 447


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2227-1031 (Print)
ISSN 2414-0392 (Online)