Possibilities for Automatic Control of Hydro-Mechanical Transmission and Birotating Electric Machine
Abstract
The paper presents mathematical models and results of virtual investigations pertaining to the selected motion parameters of a mobile machine equipped with hydro mechanical and modernized transmissions. The machine has been tested in similar technological cycles and it has been equipped with a universal automatic control system. Changes in structure and type of power transmission have been obtained with the help of a control algorithm including an extra reversible electric machine which is switched in at some operational modes.
Implementation of the proposed concept makes it possible to obtain and check the improved C-code of the control system and enhance operational parameters of the transmission and machine efficiency, reduce slippage and tire wear while using braking energy for its later beneficial use which is usually considered as a consumable element.About the Authors
V. V. MikhailovBelarus
A. G. Snitkov
Belarus
References
1. Никишин, С. В. Новые гибридные силовые агрегаты для автомобилей / С. В. Никишин // International Scientific Journal for Alternative Energy and Ecology ISJAEE. – 2005. – № 8 (28).
2. SAE Topical Technology Workshop on Hybrid System (THS). U. S. Environmental Protection Agency Report: EPA 420-R-98–006.
3. Jaikamal, V. Advanced Techniques for Simulating ECU – C-code on the PC / V. Jaikamal, T. Zurawka [Электронный ресурс] SAE International. – 2010. – Режим доступа: http://papers.sae.org/2010-01-0431/ или http://www. systecs.com/unternehmen/documents/SAE%202010-03.pdf.
4. Михайлов, В. В. Повышение эффективности самоходных погрузчиков путем автоматизации управления трансмиссией и выбора рациональных моментов переключения / В. В. Михайлов, В. Н. Басалаев, С. А. Карпыза // Сб. науч. тр. Междунар. науч.-техн. конф. «Инновации в машиностроении» и VI Междунар. симп. по трибофатике МСТФ-2010, Минск, 26–29 окт. 2010 г. / ОИМ НАН Беларуси; редкол.: М. С. Высоцкий [и др.]. – Минск, 2010. – С. 176–180.
5. Математическая модель автоматической трансмиссии в структуре испытательного комплекса / В. В. Михайлов [и др.] // Механика машин, механизмов и материалов. – 2012. – № 2 (19). – С. 22–28.
6. Способ аварийного торможения мобильной машины: пат. РБ № 16501 / В. В. Михайлов, Г. А. Дыко, В. Н. Басалаев; № а20100550; заявл. 09.04.2010.
7. Тяговый электропривод в гибридных транспортных средствах. – Ч. 2: Идеология проектирования КТЭО (продолжение, начало см. в ЭК 11) [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.russianelectronics.ru/leader-r/review/40498/doc/48465/
8. Stanislav, N. Traction Electric Equipment Set for AC Electric Transmission Various Vehicles / N. Stanislav, S. Florentsev // Proceedings of International Exhibition & Conference “Power Electronics, Intelligent Motion”. Power Quality (PCIM-2009), May 4, 2009, Nurenberg, Germany. – Р. 625–627.
9. Фираго, Б. И. Теория электропривода : учеб. пособие / Б. И. Фираго, Л. Б. Палячик. – Минск : Техноперспектива, 2004. – 527 с.
10. Меджахед, Дж. STM32 – капитан команды Cortex-M3 / Дж. Меджахед, Р. Попов [Электронный ресурс]. – Режим доступа: www.elcomdesign.ru
11. Изосимов, Д. Б. Некоторые особенности проектирования тяговых асинхронных двигателей. – Ч. 1 / Д. Б. Изосимов // Электротехника. – 2004. – № 12. – С. 36–45.
12. Изосимов, Д. Б. Некоторые особенности проектирования тяговых асинхронных двигателей. – Ч. 2 / Д. Б. Изосимов // Электротехника. – 2004. – № 12. – С. 46–51.
13. Михайлов, В. В. Комплексная система отладки и диагностирования алгоритмов система автоматического управления гидромеханическими трансмиссиями / В. В. Михайлов, А. Г. Снитков // Актуальные вопросы машиноведения: сбор. науч. тр. – Минск : ОИМ НАН Беларуси, 2012. – Вып. 1. – С. 316–319.
Review
For citations:
Mikhailov V.V., Snitkov A.G. Possibilities for Automatic Control of Hydro-Mechanical Transmission and Birotating Electric Machine. Science & Technique. 2014;(1):69-77. (In Russ.)