Preview

SYSTEM ANALYSIS OF DISCIPLINARY-BLOCK TRAINING PRINCIPLE

Abstract

A traditional approach to organization of group-training method leads to rather sharp contra-dictions of «discreteness», «assortment» and «asynchronicity». A disciplinary-block training principle overcomes the indicated contradictions owing to breaking-up a term and a term disciplinary set in blocks, consecutive study of every block and distribution of examinations in «butt joints» between the blocks. The paper shows that the principle significantly improves important properties of education systems and harmonizes them with fundamental factors of trainees’ memory.

About the Author

A. S. Mikhalev
Республиканский институт высшей школы, БГУ


References

1. Кумбс, Ф. Г. Кризис образования в современном мире: системный анализ / Ф. Г. Кумбс. – М. : Прогресс, 1970. – 293 с.

2. Михалев, А. С. Кризис мировой образовательной системы / А. С. Михалев // Инновационные образовательные технологии. – 2005. – № 1. – С. 5–14.

3. Михалев, А. С. Дисциплинарно-модульный принцип управления познавательной деятельностью как психологическая основа совершенствования образовательных систем / А. С. Михалев // Белорусский психологический журнал. – 2004. – № 3.

4. Михалев, А. С. Традиции и новации дисциплинарно-модульного обучения в системе университетской подготовки / А. С. Михалев, М. Г. Волнистая // Вышэйшая школа. – 2007. – № 6. – С. 19–25.

5. Зинченко, Т. П. Память в экспериментальной и когнитивной психологии / Т. П. Зинченко. – СПб. : Питер, 2002. – 315 с.

6. Михалев, А. С. Математическая знание – деятельностная модель специалиста / А. С. Михалев // Инновационные образовательные технологии. – 2009. – № 4. – С. 5–12.

7. Физический энциклопедический словарь. – М. : СЭ, 1984. – С. 944.


Review

For citations:


Mikhalev A.S. SYSTEM ANALYSIS OF DISCIPLINARY-BLOCK TRAINING PRINCIPLE. Science & Technique. 2011;(6):91-99. (In Russ.)

Views: 1572


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2227-1031 (Print)
ISSN 2414-0392 (Online)