Development of Thinking Psychology in Works of Belorussian Scientists
Abstract
The paper presents theoretical analysis of the investigations in the field of thinking psychology that have been conducted in Belarus and reveals their main directions. The most studied problems are investigations and development of creative human thinking at all stages of ontogenesis (investigations of Rozhina L. N., Kuchinsky G. M. et al.) and search of efficient means and conditions for personality formation with developed dialectic thinking type (theoretical) in the system of continuous education (investigations of Savelyeva T.M., Baklagina V.Y. et al.).
References
1. Теоретические проблемы развивающего образования: Сб. ст. / Науч. ред. Т. М. Савельева. Мн.: ПКООО «Полибиг», 2002. 224 с.
2. Рожина Л. Н. Развитие художественного мышления на уроках литературы в условиях дифференцированного обучения // Дифференцированное обучение учащихся в городских школах: Сб. науч. тр. Мн., 1990. С. 30-43.
3. Кучинский Г. М. Диалог и мышление. Мн.: Издво БГУ, 1983.190 с.
4. Лабанау А. П. Працэсы мыслення: Фарміраванне i развіццё інтэлекту // Псіхалогія: Тэксты лекцый. Мн., 1993.146 с.
5. Рожина Л. Н. Художественное познание человека и развитие личности старшеклассника / Развивающее образование: Достижения, проблемы, перспективы. Мн., 2003.-С. 107-113.
6. Баклагина В. Я. Двухуровневая модель развития интегральных структур художественного интеллекта // Теоретические проблемы развивающего образования: Сб. ст. / Науч. ред. Т. М. Савельева. Мн.: ПКООО «Полибиг», 2002. С. 185-198.
7. Савельева Т. М. Теоретическое мышление главное условие совершенствования системы непрерывного образования // Развивающее образование: Достижения, проблемы, перспективы. Мн., 2003. С. 6-10.
8. Савельева Т. М. Агульная характарыстыка асноўных тыпаў чалавечага мыслення // Адукацыя i выхаванне. 1995. № 8. С. 67-71.
9. Кучинский Г. М. Психология внутреннего диалога. Мн.: Университетское, 1988. 304 с.
10. Давыдов В. В. Виды обобщения в обучении. М., 1972.-424 с.
11. Некоторые вопросы совершенствования процесса обучения и воспитания / Под ред. В. М. Ковалгина. Мн., 1970.
12. Давыдов В. В., Кудрявцев В. Т. Развивающее образование: Теоретические основания преемственности дошкольной и начальной школьной ступеней // Вопросы психологии. 1997. № 1. С. 3-18.
13. Ярчак Н. Ц. Ці існуе эмацыянальнае мысленне // Адукацыя i выхаванне. 2002. № 7. С. 72-75.
14. Тихомиров О. К. Психология мышления: Учеб, пособие. М.: Изд-во Моек, ун-та, 1984. — 272 с.
Review
For citations:
Klimkovich E.A. Development of Thinking Psychology in Works of Belorussian Scientists. Science & Technique. 2004;(4):75-82. (In Russ.)