Knowledge Development about Thinking within Framework of Foreign Psychology Formation in XVII - XX centuries
Abstract
The present paper considers dynamics of investigations devoted to thinking problems within framework of foreign psychology formation in XVII - XX centuries. Critical analysis of various approaches of leading representatives of main foreign psychology directions related to the problems of thinking development and formation as psychological cognitive process is given in the paper.
References
1. Локк Дж. Сочинения: В 3 т. - М.: Мысль, 1985. - Т.1.-622 с.
2. Давыдов В. В. Виды обобщений в обучении. - М.: Педагогическое общество России, 2000. - 479 с.
3. Ждан А. Н. История психологии: Учеб. - М.: Изд- во МГУ, 1990.-367 с.
4. Гельвеций К. Сочинения: В 2 т. - М.: Мысль, 1974.-Т.2.-687 с.
5. Выготский Л. С. Психология. - М.: Изд-во ЭКС- МО-Пресс, 2000. - 1008 с.
6. Теплое Б. М. Проблемы индивидуальных различий, - М., 1961.
7. Брушлинский А. В. Субъект: Мышление, учение, воображение. - М.: Ин-т практ. психол., 1996. - 392 с.
8. Wertheimer М. Productive Thinking. - 1945. - № V.
9. Пиаже Ж. Избранные психологические произведения. -М., 1969.
10. Тихомиров О. К. Психология мышления: Учеб, пособие для студ. высш. учеб, заведений. - М.: Изд. центр «Академия», 2002. - 288 с.
11. Линдсей П., Норман Д. Переработка информации у человека. - М., 1974.
12. Найссер У. Познание и реальность. - М., 1981.
Review
For citations:
Klimkovich E.A. Knowledge Development about Thinking within Framework of Foreign Psychology Formation in XVII - XX centuries. Science & Technique. 2004;(2):76-81. (In Russ.)