RECONSTRUCTION OF BRIDGES USING METHOD OF LATERAL COMPRESSION OF SPAN STRUCTURES
Abstract
The paper considers a new technical solution of strengthening the existing assembly span structures made of T-beams with diaphragms with the help of lateral compression device. The peculiar feature of the solution consists in fixing the stressed elements for lateral compression not only in the place of edge beam ribs but also in the place of intermediate beam ribs. Due to this an effect of discrete bond between steel and concrete is ensured and it permits significantly to reduce tension force and increase efficiency of lateral compression for strengthening span structures. Technical and economical effect is achieved in the way when braces are located at the level of the bottom part of diaphragm section core that excludes emergence of tension stresses in the top part of diaphragm joints and ensures appearance of sufficient compressive stresses in the bottom part of diaphragm joints compensating tension against passing loads and this increases reliability of a span structure.
About the Authors
Yu. I. PavukovBelarus
P. V. Zоlоtоv
Belarus
References
1. Золотов, П. В. Способы реконструкции сборных железобетонных пролетных строений из тавровых балок, объединенных по диафрагмам на сварке, без применения приставных балок / П. В. Золотов, А. Г. Пастушенко, Н. А. Король // Повышение качества строительства авто-мобильных дорог в нечерноземной зоне РСФСР: тез. докл. IX науч.-техн. конф. – Владимир, 1986. – С. 125–126.
2. Золотов, П. В. Реконструкция пролетных строений / П. В. Золотов [и др.] // Автомобильные дороги. − 1987. – № 7. – С. 11–12.
3. Пастушенко, А. Г. Эффективный способ усиления сборных железобетонных пролетных строений со сварными стыками по диафрагмам А. Г. Пастушенко, П. В. Золотов // Строительство и эксплуатация автомобильных дорог и мостов: cб. науч. тр. – Минск: БелдорНИИ, 1982. – С. 3–11.
4. Золотов, П. В. Эксплуатация разрезных железобетонных сборных диафрагменных пролетных строений, находящихся в состоянии отказа / П. В. Золотов, А. Г. Пастушенко // Строительство и эксплуатация автомобильных дорог и мостов: сб. науч. тр. – Минск: БелдорНИИ, 1986. – С. 117–129.
5. Леонгард, Ф. Предварительно напряженный железобетон / Ф. Леонгард. − М.: Стройиздат, 1983. − 243 с.
6. Берг, О. Я. Физические основы теории прочности бетона и железобетона / О. Я. Берг. – М.: Гос. изд-во по стр-ву, архит. и строит. материалам, 1961. – 96 с.
7. Гениев, Г. А. Теория пластичности бетона и железобетона / Г. А. Гениев, В. Н. Киссюк, Г. А. Тюпин. − М.: Стройиздат, 1974. − 316 с.
8. Золотов, П. В. Результаты испытаний пролетного строения с применением поперечного обжатия / П. В. Золотов, Ю. И. Павуков // Материалы юбилейной научно-технической конференции, посвященной 70-летию белорусской дорожной науки. − Минск, 1998. − С. 226–231.
9. Павуков, Ю. И. Новое техническое решение поперечного обжатия для реконструкции мостов / Ю. И. Павуков, П. В. Золотов // Тр. БГТУ. – Минск, 2004.
10. Золотов, П. В. Сборное железобетонное пролетное строение моста и способ его сооружения / Пат. 3558 С1 BY, МПК E 01D 2/00, Е 01D 21/00 / П. В. Золотов, А. Г. Пастушенко, Ю. И. Павуков, Н. А. Нахманович, Еллала Фаузи. − № 970446; заявл. 24.10.1997 // Афiцыйны бюл. / Дзярж. пат. ведамства Рэсп. Беларусь. − 1999. − № 1. − С. 50.
Review
For citations:
Pavukov Yu.I., Zоlоtоv P.V. RECONSTRUCTION OF BRIDGES USING METHOD OF LATERAL COMPRESSION OF SPAN STRUCTURES. Science & Technique. 2006;(6):8-11. (In Russ.)