Preview

PREREQUISITES AND AGGREGATIVE MANAGEMENT TECHNOLOGY OF INNOVATIVE RECEPTIVITY OF INDUSTRIAL ENTERPRISES

Abstract

The paper is devoted to the problems conceming development of integrated management technology of innovative receptivity of industrial enterprises. The work highlights and substantiates initial prerequisites pertaining to management of the innovative receptivity of enterprises; description of the proposed aggregative management technology is presented in .le paper. The paper gives results of evaluating level and importance of various forms of innovative receptivity of six industrial enterprises of Gomel province. The work contains a conclusion about the necessity of system optimization in respect of innovative receptivity of tfie analyzed enterprises at the expense of coordinated correction of its intemal and extemal factors. The main results of practical approbation of the suggested management technology of the innovative receptivity are shown in the paper. The paper points out main directions of optimization regarding innovative receptivity of the analyzed enterprises at strategic and tactical levels of managing the given characteristic.

About the Authors

E. M. Karpenko
Pavel Sukhoi State Technical University of Gomel
Belarus


S. Yu. Komkov
Pavel Sukhoi State Technical University of Gomel
Belarus


References

1. Кутейников, А. А. Технические нововведения в экономике США / А. А. Кутейников. – М.: Наука, 1990. – 96 с.

2. Мешайкина, Е. И. Стратегическое управление предприятием в динамичном окружении / Е. И. Мешайкина // Белорусский экономический журнал. – 2001. – № 1. – С. 53–62.

3. Пригожин, А. И. Нововведения: стимулы и препятствия (социальные проблемы инноватики) / А. И. Пригожин. – М.: Политиздат, 1989. – 271 с.

4. Разумова, С. В. Инновация как средство удержания конкурентного преимущества / С. В. Разумова // Вестник Белорусского государственного экономического университета. – 2002. – № 3. – С. 53–57.

5. Уотермен, Р. Фактор обновления. Как сохраняют конкурентоспособность лучшие компании / Р. Уотермен; пер. с англ. – М.: Прогресс, 1988. – 368 с.

6. Хэй, Д. Теория организации промышленности / Д. Хэй, Д. Моррис. – СПб.: Экономическая школа, 1999. – Т. 2. – 594 с.

7. Шаборкина, Л. В. Инновационная стратегия в управлении организациями: автореф. … дис. докт. экон. наук. – М., 1998. – 46 с.

8. Янковский, К. П. Организация инвестиционной и инновационной деятельности / К. П. Янковский, И. Ф. Мухарь. – СПб.: Питер, 2001. – 448 с.

9. Карпенко, Е. М. Оценка инновационной восприимчивости промышленных предприятий / Е. М. Карпенко, С. Ю. Комков // Проблемы развития научно-технического потенциала Беларуси: сб. науч. тр. / под ред. В. И. Недилько. – Минск: БелИСА, 2004. – С. 104–109.

10. Комков, С. Ю. Предпосылки и методические особенности оценки инновационной восприимчивости производственных систем / С. Ю. Комков // Вестник Гомельского государственного технического университета имени П. О. Сухого. – 2003. – № 3. – С. 80–90.


Review

For citations:


Karpenko E.M., Komkov S.Yu. PREREQUISITES AND AGGREGATIVE MANAGEMENT TECHNOLOGY OF INNOVATIVE RECEPTIVITY OF INDUSTRIAL ENTERPRISES. Science & Technique. 2006;(4):84-92. (In Russ.)

Views: 367


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2227-1031 (Print)
ISSN 2414-0392 (Online)