Preview

SPECIALIST MАTHEMATICAL PRAGMATIC KNOWLEDGE MODEL

Abstract

The paper proposes and substantiates a mathematical model where a pragmatic knowledge competence of a trainee or a specialist is presented as a chronological product of pragmatic and knowledge competence evaluations. An average competence of every trainee is conventionally assessed by teachers’ community and pragmatic competence is assesed by students’ community with the help of group peer assessment method. The method is based on the hypothesis of normal (Gaussian) distribution of quantitative evaluations of every competence in a students’ group. A competence portrait of specialists has been prepared on the basis of the proposed model  and the paper reveals their competence formation in the educational and tutorial process.

 

About the Author

A. S. Mikhalev
National Institute for Higher Education
Belarus


References

1. Кумбс, Ф. Г. Кризис образования в современном мире. Системный анализ / Ф. Г. Кумбс. – М. : Прогресс, 1970. – С. 293.

2. Михалев, А. С. Кризис мировой образовательной системы / А. С. Михалев // Инновационные образовательные технологии. – 2005. – № 1. – С. 7–14.

3. Михалев, А. С. Экономические аспекты системного кризиса образования в странах СНГ / А. С. Михалев // Инновационные образовательные технологии. – 2005. – № 3. – С. 17–24.

4. Жук, А. И. Модернизация внешней школы Беларуси созвучна идеям Болонского процесса / А. И. Жук // Вышэйшая школа. – 2009. – № 2. – С. 3–7

5. Демчук, М. И. Болонский процесс: истоки, направленность и перспективы для Республики Беларусь / М. И. Демчук // Вышэйшая школа. – 2009. – № 3. – С. 11–16.

6. Михалев, А. С. Знание-деятельностная парадигма обучения и подходы к ее реализации в Минском институте управления / А. С. Михалев, Ю. Г. Казеко // Инновационные образовательные технологии. – 2009. – № 2. – С. 47–57.

7. Tuning Educational Structures in Europe // EC. Educational and culture Socrates – Tempus. – 2006.

8. Философский энциклопедический словарь. – М. : Сов. энциклопедия, 1983. – С. 750.

9. Михалев, А. С. Формирование портфолио методом групповых взаимооценок: теория и эксперимент / А. С. Михалев // Проблемы управления. – 2008. – С. 151.


Review

For citations:


Mikhalev A.S. SPECIALIST MАTHEMATICAL PRAGMATIC KNOWLEDGE MODEL. Science & Technique. 2011;(3):73-79. (In Russ.)

Views: 604


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2227-1031 (Print)
ISSN 2414-0392 (Online)