Modeling of Adaptive Automobile Control System with Hydro-Mechanical Transmission
Abstract
Models for research of an adaptive system of automatic automobile control with a hydromechanical transmission have been developed. A mathematical modeling of a heavy hauler motion along a standard route with due account of driver’s logic, various situations and real limitations is used in the paper. While modeling formation of control signals on gear shifts and blocking of a hydrodynamic transformer a mathematical apparatus of indistinct sets’ theory is used in the given paper. Information variable systems are described with the help of membership functions.
References
1. Тарасик В. П., Рынкевич С. А. Проблемы создания интеллектуальных систем управления автотранспортными средствами // Весці НАН Беларуси, сер. фіз.-тэхн. навук. - 2001. - № 3. - С. 37-51.
2. Тарасик В. П., Рынкевич С. А. Интеллектуальные системы управления ГМП // Автомобильная промышленность. - 2003. - № 6. - С. 38-40; № 7. - С. 38-39.
3. Тарасик В. П. Математическое моделирование технических систем. - Ми.: Дизайн-ПРО, 2004. - 640 с.
4. Тарасик В. П., Рынкевич С. А. Нечеткие множества как основа синтеза алгоритмов управления ГМТ // Автомобильная промышленность. - 2001. - № 1. - С. 19-22.
5. Тарасик В. П., Рынкевич С. А. Методология синтеза алгоритмов управления гидромеханической трансмиссией автомобиля на основе теории нечетких множеств // Мехатроника. - 2001. - №1. - С. 39-46.
6. Tarasik V. Р., Rynkevich S. А. Ап intelligent system for power modes control of trucks with hydro-mechanical transmission // Motor Vehicles and Engines; XII International scientific symposium. - Kragujevac, 2002. - P. 27-30.
7. Пат. 5522 РБ no заявке № a20000132 or 14.02.2000 r. Система автоматического управления гидромеханической трансмиссией / В. П. Тарасик, С. А. Рынкевич.
Review
For citations:
Rynkeńch S.A. Modeling of Adaptive Automobile Control System with Hydro-Mechanical Transmission. Science & Technique. 2005;(4):34-39. (In Russ.)