Theoretical and Experimental Investigations of Highly Uprated Diesel Engine with Temperature Regulator of Supercharging Air
Abstract
Mathematical model of a highly uprated diesel engine with turbo-supercharging and intercooler of supercharging air is given in die paper. Theoretical study based on the model has made it possible to design and test an intercooler with a temperature regulator of supercharging air. Test results prove efficiency of temperature regulation of supercharging air in operation of an engine at low loads with excess air factor more than 3.2.
About the Authors
G. A. VershinaBelarus
E. S. Tamkovich
Belarus
References
1. Вершина Г. А., Тамкович Б. С. Моделирование работы систем высокофорсированных дизелей. - Мн.: Вестник БНТУ. - 2002. - № 5. - С. 63-67.
2. Математическая модель САРЧ дизеля с наддувом // Проблемы качества и эксплуатации автотранспортных средств: Материалы 2-й междунар. науч.-техн. конф. 21-23 мая 2003 г. - Ч. 2. - Пенза: ПГАСА, 2003. - 500 с.
3. Пат. № 6510 РБ, МКИ F02 В29/04, 33/44. Двигатель внутреннего сгорания / Г. А. Вершина, Е. С. Тамкович, П. Н. Янченко // Изобретения, полезные модели и промышленные образцы: Инф. бюл. - 2004. - №3.
4. Разлейцев Н. С. Моделирование и оптимизация процессов сгорания в дизелях. - Харьков, 1980. - 165 с.
Review
For citations:
Vershina G.A., Tamkovich E.S. Theoretical and Experimental Investigations of Highly Uprated Diesel Engine with Temperature Regulator of Supercharging Air. Science & Technique. 2005;(4):30-33. (In Russ.)